Валерій Войтович "Шум-Шумлячий" |
Свято Шума відкриває початок
літа. Як
повідомляє С. Губерначук, у гетитів літнє свято звалося Ата-Шум (Антахшум. – С.П.) [3, 34]. Це напевне
Старий Шум, який стоїть у річному коловороті протилежно від Нового Шума (Наум, Нашум),
яке святкують 1 грудня. Свято Наума пов'язане з мудрістю і початком у давнину
навчального періоду. За багатьма легендами різних народів символом мудрості є
Змій.
Перед цим святом, 30 листопада, ушановується змієборець Андра (Індра, Ондер). Він своєю палицею, мусив вбити Змія, який оновлюється (воскресає) 1 грудня. А вже 1 червня він стає зрілим або старим. Підтвердженням причетності змія до свята Шума, має своєрідний звук, який видає плазун у вигляді шипіння.
Перед цим святом, 30 листопада, ушановується змієборець Андра (Індра, Ондер). Він своєю палицею, мусив вбити Змія, який оновлюється (воскресає) 1 грудня. А вже 1 червня він стає зрілим або старим. Підтвердженням причетності змія до свята Шума, має своєрідний звук, який видає плазун у вигляді шипіння.
Валерій Войтович зазначає, що своїм
листям шумить ліс, тому під Шумом саме й розуміють духа ліса. У давнину ліс
називали Шумом, ще давніше Шумлячим. Шум Шумлячий – Бог лісу та лісового шуму.
Шум – ліс із своїми таємницями та принадами іноді буває страшним і небезпечним.
Особливо Шумлячий вельми сердитий тоді, коли б'ються лісовики між собою. Тоді
здіймає він бурю і ламає віковічні дерева.
В українській гаївці співається: "А в нашого Шума зелена шуба".
Звичайно, що мова йде про зелений ліс, який вже сповна розкрив свою красу в
літню пору. Могутнього Бога дівчата викликають веснянками-гаївками, що мають
назву "Шум" (див. гру). Цими та іншими магічними піснями юнки
пробуджують Шумлячого, щоб розвивався в зелені, набирався весняно-літньої сили,
щоб приносив радість і відганяв усе лихе. Утворивши коло, бралися дівчата за
руки, то спускали їх, то піднімали до гори – творячи щось подібне до колихання
дерев. Коли опускали руки донизу, починали неймовірно жваво танцювати. У цей
час "налітали" парубки, кожен хапав свою юнку і утворювався безмежно
веселий танець.
Ліс-Шум – святиня Богів, він
завжди манив людей своєю безмежною таємницею, своїм дивошумом могутніх вікових
дерев. [1, 130-136].
Дослідник А.В. Цьось
приводить наступну гру "Віночок", яка пов'язана з ушануванням Шума:
Всі учасники гри стають в шеренгу і беруться за руки. Два
крайні гравці з одного кінця підіймають угору руки, а два крайні із другого
кінця проходять між ними, ведучи за собою всіх інших. Потім вони так само
проходять під руками другої, третьої і всіх наступних пар. Таким чином пари
ніби переплітаються у вінок. Кожен гравець кладе ліву руку на плече лівого,
праву – на руку правого сусіда, крайні гравці теж переплітаються руками і
починається хоровод. Усі співають:
Ой нумо-нумо
В плетеного
Шума!
Як наша мати
Буде розплітати?
Розплетися
(заплетися), Шуме,
Розплетися
(заплетися)!
Хрещатий
барвінку,
Розстелися!
Коли приспівка закінчиться, ведучий
(крайній гравець, який проходив під руками усіх пар) починає з протилежного
кінця відривати від ряду одного гравця за одним. Останнього в ряду підкидають вгору,
вигукуючи: "Горю, горю!" Так гра закінчується. [4].
Подібні забави описує у книзі "Звичаї
нашого народу" Олекса Воропай:
Дівчата беруться за руки і творять два
ключі – один за одним паралельно – і при цьому співають:
Ой, нумо, нумо,
В Зеленого Шума.
А в нашого Шума
Зеленая шуба.
Після цього обидва "ключі"
біжать вперед, а потім назад і при цьому співають:
Ой, Шум ходить по діброві
А Шумиха рибу ловить,
Що вловила, те пропила,
Своїй дочці не вгодила.
Постій, дочко, до суботи,
Куплю плахту і чоботи. –
Червоная плахта,
Зелена запаска –
Люби мене, козаченько,
Коли твоя ласка.
На Чорноморщині дівчата, виводячи "Шум"
(гра аналогічна до "Віночку")
завертають у коло і пробігають під "Аркою" рук останніх двох дівчат,
а ті, пропустивши всіх, самі під своїми ж руками повертаються так, що їхні руки
складаються навхрест. Таким чином останні пари дівчат пробігають під руками
наступних пар і стають одна проти одної в дві лави, утворюючи при цьому з своїх
рук щось на зразок плоту. Заплітаючи такий пліт, дівчата співають:
Ой, нумо, нумо,
В зеленого Шума,
Огірки-жовтяки,
Женітеся, парубки,
Ой вам трясця – не дівка.
Трясця вам, а не нам,
Трясця нашим ворогам.
Ой, у того Шума, Зеленая шуба...
На сплетені руки ставлять босоноге дитя
років п'яти або шести, хлопця або дівчину – "аби шустре було, щоб
шкереберть не полетіло". Дитя ходить по живому "плоті чи містку",
а хор співає:
Шум ходить по діброві,
А Шумиха рибу ловить;
Що вловила, те й пропила,
Сукні дочці не купила.
Пожди, доню, до суботи,
Куплю сукню і чоботи.
Пожди, доню, понеділка,
Зів'ю вінок із барвінка.
Абож мені сукню крайте,
Абож мене заміж дайте.
В міру того, як "Шум" рухається вперед по
руках хоровідниць, залишені позаду пари дівчат перебігають наперед і знову
сплітають з своїх рук "місток". Таким чином "Шум" може йти
і йти далі; так він звичайно рухається доти, доки не обійде навколо храму. [2, 308-310].
Література:
1. Войтович
В.М. Сокіл-Род. Легенди та міфи стародавніх українців. – Рівне: Оріяна, 1997. –
332 с.
2. Воропай О.
Звичаї нашого народу. Етнографічний нарис. – Т.1. – К.: Оберіг, 1991. – 456 с.
3. Губерначук
С. Дажбог мене вислав... // Сварог. – 2001. – №11-12. – С. 34-38.
4. Цьось А.В.
Українські народні ігри та забави: Навчальний посібник. – Луцьк: Надстир'я,
1994. – 96 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар